Universal Music Group ve TikTok arasında telif hakları konusunda yaşanan çetin savaş, Salı günü erken saatlerde UMG tarafından yayınlanan şarkıların platformdan kaldırılmaya başlanmasıyla yeni ve daha şiddetli bir aşamaya girdi. Bu ayın başlarında, UMG’nin sahip olduğu veya dağıttığı bazı kayıtların platformdan kaldırılmasıyla başlayan açmaz, kaldırılan şarkı sayısının her geçen gün artmasıyla hiddetleniyor.
Her iki tarafın da kavgacı bir üslupla dile getirdiği bu durum, dünyanın en büyük müzik şirketi UMG ile son beş yıldır müzik tanıtımı konusunda en etkili platform olan TikTok’u, 31 Ocak’ta sona eren lisans anlaşmalarını yenilememeye devam etmeleri nedeniyle karşı karşıya getiriyor.
UMG’ye ait plak şirketleri tarafından henüz yayınlanmayan çok sayıda kaydı ve Universal Music Publishing Group ile sözleşmesi olan şarkı yazarlarıyla işbirliği yapan birçok sanatçıyı etkilediği için bu son hamlenin kapsamı oldukça geniş. Teker teker bu şarkıların yer aldığı videoların platformdan kaldırılması ya da müziğin sesinin kapatılması gerekiyor.
UMPG’nin geniş şarkı yazarı portföyünde Adele, Justin Bieber, Mariah Carey, Ice Spice, Elton John ve Bernie Taupin, Metallica, Metro Boomin, Harry Styles, Taylor Swift, SZA, the Weeknd ve daha birçok ünlü yaratıcı yer alıyor.
Günümüz hit şarkılarının çoğunda imzası bulunan çok sayıda söz yazarı ve yayıncı düşünüldüğünde, ne kadar müziğin etkileneceği ya da bir şarkının UMPG tarafından kontrol edilip edilmediği konusunda çizgiyi nereye çekeceği (örneğin, bir şarkıdaki yedi yazardan birinin Universal ile sözleşmesi varsa) belirsizdi. Görüşler büyük ölçüde farklılık gösteriyor: UMG’ye yakın kaynaklar, platformdaki şarkıların çoğunda pay sahibi olduğunu iddia ederken, TikTok’a yakın olanlar bu sayının çok daha az, %20 ila %30 arasında olduğunu belirtiyor. Söz konusu kaynaklar ayrıca, UMG müziklerinin bu ayın başlarında kaldırılmaya başlanmasından bu yana TikTok’un kullanıcı sayısında herhangi bir düşüş yaşanmadığını iddia ediyor.
30 Ocak tarihli açık bir mektupta UMG başkan-CEO’su Lucian Grainge şunları yazdı: “[Sözleşme yenileme görüşmelerimizde, onlara üç kritik konuda baskı yapıyoruz: sanatçılarımız ve söz yazarlarımız için uygun ödeme, insan sanatçıları yapay zekanın zararlı etkilerinden koruma ve TikTok kullanıcıları için çevrimiçi güvenlik… Sanatçı ve söz yazarı tazminatı konusuyla ilgili olarak TikTok, sanatçılarımıza ve söz yazarlarımıza benzer konumdaki büyük sosyal platformların ödediği oranın çok altında bir oranda ödeme yapmayı teklif etti” diyerek TikTok’un şirketin toplam gelirinin %1’ini oluşturduğunu sözlerine ekledi. “Nihayetinde TikTok, müzik için adil bir değer ödemeden müzik tabanlı bir iş kurmaya çalışıyor.”
Buna karşılık TikTok aynı gün bir açık mektup yayınlayarak, “Universal Music Group’un kendi açgözlülüğünü sanatçılarının ve söz yazarlarının çıkarlarının üstünde tutması üzücü ve hayal kırıklığı yaratıyor… TikTok diğer tüm plak şirketleri ve yayıncılarla ‘sanatçı öncelikli’ anlaşmalar yapabilmiştir. Universal’ın kendine hizmet eden eylemlerinin sanatçıların, söz yazarlarının ve hayranların çıkarına olmadığı açıktır.”
UMG’nin gelirle ilgili iddiasına rağmen, sanatçılar müziklerini tanıtmak için en güçlü platformu ve bu platformda elde edilebilecek telif haklarını kaybettikleri için, bu hamlenin üreticiler üzerindeki etkisi daha fazla.
Katy Perry ve Britney Spears için hit şarkılar yazan ve Mayıs ayında solo bir albümü çıkacak olan söz yazarı-sanatçı Bonnie McKee, “Bu gerçekten acı verici,” diyor. “TikTok sanatçıların yeni şarkılarını duyurma yoludur ve şimdi birinin tüm kataloğunu mu kapatıyorlar? Plak şirketleri TikTok’un çok önemli olduğunu söylüyor ve sanatçılarını platformda aktif olmaya zorluyorlar, ama şimdi yapamıyorlar mı?”
Duruma yakın kaynaklar bu açmazın hızlı bir şekilde çözüleceğini düşünmediklerini söylüyor. Bunun en açık örneği 2008-2009 yılları arasında Warner Music Group’un YouTube’daki müziklerini şirketler anlaşmaya varmadan önce birkaç ay boyunca kaldırması ya da sesini kısmasıydı. Ancak UMG-TikTok savaşının kapsamı çok daha geniş.