TechCrunch adlı teknoloji sitesinin öğrendiğine göre Disney‘in sahibi olduğu animasyon stüdyosu Pixar bu yıl işten çıkarmalara hazırlanıyor ve şirket de bunu doğruladı. Şirketteki kaynaklar işten çıkarmaların %20 gibi önemli bir oranda olacağını ya da Pixar’ın 1.300 kişilik ekibinin önümüzdeki aylarda 1.000‘in altına düşeceğini söylerken, Pixar bu rakamların çok yüksek olduğunu söylüyor. Stüdyo daha ziyade, etkilenen çalışanların sayısının, üretim programları ve gelecekteki yeşil ışık yakılan filmler için personel alımı gibi faktörler nedeniyle hala belirlenmekte olduğunu söyledi.
Stüdyo işten çıkarmaların henüz yaşanmadığını, ancak Pixar’ın daha az içerik üretmeye odaklanması nedeniyle bu yılın ilerleyen dönemlerinde gerçekleşeceğini vurguladı.
Disney+ 4. çeyrekte 7 milyon yeni abone kazanarak toplam abone sayısını 150,2 milyona çıkardı ve analistlerin 148,15 milyon abone beklentisini aştı. Disney+’ın reklam destekli müşterileri de 2 milyon artarak 5,2 milyona ulaştı ve ABD’deki yeni müşterilerin %50’sinden fazlası reklam destekli bir ürünü tercih etti.
Bir Disney iştiraki olan Pixar en çok “Finding Nemo,” “Monsters, Inc.” ve “WALL-E” gibi filmleriyle, “Toy Story” serisi ve diğerleriyle tanınıyor. Disney’in maliyet azaltma önlemlerinden en son etkilenen şirket olan Pixar, ABC ve diğer TV kanallarından elde edilen reklam gelirlerindeki düşüşün ve Disney+ yayın bölümündeki kayıpların devam etmesinin ardından, şirketin 4. çeyrek kazançları sırasında 2 milyar dolar daha artarak 7,5 milyar dolarlık bir hedefe ulaşacağını söyledi.
CEO Bob Iger, kazançlar sırasında yatırımcılara yaptığı açıklamada, şirketin “muazzam verimlilik sağlayan” “yeniden yapılandırılmasının” bir sonucu olarak Disney’in yayın hizmetini 2024 yılının 4. çeyreğine kadar kırmızıdan çıkarmayı beklediğini söyledi. Buna ek olarak, yayın kayıplarını da azaltıyor. Disney+ 2022’nin 4. çeyreği itibariyle yaklaşık 1,5 milyar dolar kaybetti; 2023’ün 4. çeyreğinde ise “sadece” 387 milyon dolar kaybetti.
Pixar’ın “Elemental” filmi, “The Little Mermaid” ve “Guardians of the Galaxy Vol. 3” gibi diğer Disney ve Marvel yapımlarıyla birlikte bu çeyrekte yayın platformuna giren popüler yapımlardan biri olarak gösterildi. Disney, “Elemental”ın dünya çapında yarım milyar hasılat elde ettiğini ve bu çeyrekte Disney+’ta en çok izlenen film olduğunu, ancak başlangıçta bir gişe bombası ve Pixar’ın 28 yıllık tarihindeki en kötü çıkışlardan biri olarak kabul edildiğini söyledi. Film zaman içinde kötü açılışını telafi etti, ancak “Lightyear” ve “Onward” gibi düşük performans gösteren diğer filmleri takip ederek Disney’i gösterim stratejisini yeniden gözden geçirmeye zorladı.
Pixar’ın Mart 2020’de yayınladığı “Onward”, COVID pandemisinin başlaması nedeniyle sorunlarla karşılaşmıştı, ancak “Soul”, “Luca” ve “Turning Red” doğrudan Disney+’ta yayınlandı.
Parrot Analytics’te eğlence sektörü stratejisti olan Brandon Katz, “Disney, izleyicileri evde büyük, sıcak Pixar içeriği beklemeleri için az çok eğitmişti” dedi. “İzleyicileri sinema deneyimini yeniden benimsemeleri ve buna öncelik vermeleri için yeniden eğitmek… zaman alıyor.”
Katz ayrıca Pixar’ın yayın akışına geçişin ötesinde izleyici davranış ve tercihlerindeki diğer değişikliklerle de mücadele etmek zorunda kaldığını belirtti. Örneğin, 2010’larda izleyiciler daha az pazarlama ve tüketicilerin daha az katılımını gerektiren önceden belirlenmiş IP’yi tercih ediyordu. Şimdi ise izleyiciler devam filmleri ve franchise yorgunluğuyla karşı karşıya.
Katz, “Bu sarkaç salınımına Pixar da dahil olmak üzere tüm stüdyoların ayak uydurması zor oldu,” diye ekledi. “Gişe geçmişlerine bakacak olursanız, 2017’deki “Coco” son “megabucks” gişe orijinaliydi, yani dünya çapında 500 milyon doları aştı.”
Animasyon stüdyosu bu yıl bir “Inside Out” devam filmi ve 2025’te de galaksiler arası bir maceraya atılan bir çocuğu konu alan yeni filmi “Elio”yu vizyona sokacak. Katz, bu hızın Pixar’ın film başına 200 milyon dolar civarında seyreden bütçesini aynı hizada tutmaya yardımcı olabileceğini belirtti. Diğer animasyon şirketlerinin bütçeleri daha düşük. Illumination’ın 75-100 milyon dolar ve DreamWorks’ün 70-145 milyon dolar.
Katz, “Her bir film 200 milyon dolar ve üzerindeyken, başa baş noktasına gelmek ve kâra geçmek için önemli gişe getirileri gerektirecek” dedi.
Reuters’ın haberine göre, 2023’ün başlarında Pixar, aralarında “Lightyear”ın arkasındaki iki yöneticinin de bulunduğu 75 kişiyi işten çıkardı; bunlar arasında uzun süredir Pixar’da çalışan animatörler Angus MacLane ve orijinal “Toy Story”den beri Pixar’da çalışan Galyn Susman da vardı. Rapora göre bu kesintiler Iger’in personel sayısını 7,000 kişi ve maliyetleri 5.5 milyar dolar azaltma planının bir parçasıydı.
Iger, 4. çeyrekte yatırımcılara “yayıncılığı kârlı bir büyüme işine dönüştürmenin” 2024 için en önemli fırsatlardan biri olduğunu söyledi.
Disney animasyonları eğer tarz değişikliğine gitmezse seyirci yakalaması ve eski günlerine dönmesi zor. Gözlemlediğimiz kadarıyla izleyiciler iki boyutlu animasyonu ve onun getirdiği sonsuz yaratıcılığı özledi.